måndag 28 juli 2008

Erfaren turist i Sverige

Nu får det väl ändå vara slut med resande för flera månader frammåt!
Jag har varit hos min moster, mormor, legoland med mera och mera och mera, fortsätter i oändlighet. Känns det som i alla fall. Idag kom jag hem från hemska Smålands-/underbara Jönköpings- äventyret, jodå, jag ska berätta lite kort för ingen orkar väl ändå läsa i den här värmen.

I.. tisdags måste de ha varit lastade vi in hela familjen minus mamma i bilen och satte oss fyra timmar i bilen upp till världens minsta pyttelilla håla järnforsen. Det är till och med överskattat att kalla den håla. Säg.. låda? Eller.. Äsch, tänkt dig avståndet mellan dina ögon. Dela det på tiotusen och voíla; du får storleken på järnforsen! Fattar alla varför jag klagar eller behövs det en till jämnförelse? (för jag har en jättebra; järnforsen är hälften av hälften så stort som det är mellan lill-tån och ringfingers-äsch-tån.)

Jaja, vi var där, det hände inget, vi åkte därifrån och då började det hända saker. Bilen åkte och lämnade oss hos Maria, mammas bästa kompis som bor i Jönköping. Hon bor i en underbar lägenhet på 7:de våningen med stadsutsikt (Och det, tro mig, är tjockt bättre än havsutsikt, i alla fall för mig. Jag har havsutsikt från mitt fönster och det ska jag säga, så där fruktansvärt spännande är det inte.)
Så så fort vi kom dit slängde vi bara upp resväskorna och gick ut och gjorde Jönköping. Det är ganska litet, borde man ju tycka, men jag tycker ändå att det har en charm som inte Götet har. Om jag någon gång slutar lovprisa min hemstad så kanske det är dit jag flyttar.

Inne på Gina Tricot var det storREA, men allt jag köpte var en blå, halvöppen tröja (50 spänn, inte fy skam). På JC fanns också en najsad kofta-någonting som jag också köpte. Och till sist, fast Pappa och Julia och Viggo var så trötta på mig och bara ville gå därifrån, hittade jag äntligen ett par ballerina. Fred Perry, nedsatt från 500:- till 240:- ! :D Så, allt på min "Summer Shopping List" är avprickat! (Som jag skrev om.. för länge sedan. Ska kolla vad inlägget hette.)
Sedan hade vi två gosiga dagar med Maria och hennes dotter Filippa. Vi gjorde en utflykt till Gränna och tog med oss vagnslaster med polkagrisar. Hela den lilla staden luktade polkagris, gatorna var målade i rött och vitt och varje lyktstolpe var formad som en polkagris.. okay, jag överdriver liite.

1 kommentar:

Mona's blogg sa...

Hm... kan inte du ringa mej när du har tid eller så? Så kan vi gö ngt under resten av sommaren...
;)